Aku online

Sunday, February 8, 2009

Gotong royong amalan yang semakin dilupakan.

13 Safar 1430 bersamaa 8 Februari 2009 hari Ahad.

Semangat gotong royong sememangnya terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan peribumi sabah. Namun, seakan-akan semangat ini semakin hari tengelam di makan usia. Masing-masing dengan kesibukan dunia sehinggakan melupakan semangat kejiranan. Aku terasa rindu akan semangat bergotong royong, yang pada aku hampir setahun lebih sudah tidak bersama bergotong royong. Ingin ku kongsi sedikit ruangan pada pagi tadi, kami dan golongan ibubapa dan jiran tetanggan PASTI (Pusat Asuhan Tunas Islam) Zaid Bin Haritha, Kg Lupak Meluas Karamunting turun bersama bagi mengeratkan lagi talian silaturahim untuk bergotong royong bersama.

Tidak lain tidak bukan, kami sempat menjamu selera bersama, yang mana jamuan makanan ini juga disediakan oleh masyarakat kampung yang hadir masing-masing membawa juadah. Ketika menjamu selera, sempat kami berkongsi pandangan dan pengalaman hidup yang tua berkongsi sejarah asal usul kampung yang diberi nama Lupak Meluas, di Karamuntuing. Dan yang muda pula berkongsi cerita akan kisah remaja masa kini dan sistem politik kerajaan hari yang nampaknya semakin kotor dan biadab terhadap kehendak Rakyat. Keadaan ni sangat2 merisaukan kami masyarakat Sandakan, sama ada golongan tua ataupun yang muda. Maklum pada pembaca laman blog ku ini, di Sandakan hampir semua kampung perumahan setinggan akan dimusnahkan oleh pemerintahan kerajaan zalim Barisan Nasional. Contoh yang paling dekat dan menjadi bukti adalah rumah setinggan KG BDC, aku juga pernah menjadi penduduk kampung tersebut sekitar pada tahun 1990, kemudian berhijrah ke batu 10 apabila hampir ¼ kg tersebut musnah di jilat api pada awal tahun1992. Berbalik pada cerita tersebut, kini tapak perkampungan BDC dalam proses untuk di bangunkan menjadi tapak golongan elit yang terdapat sebuah hotel yang dengar cerita bertaraf 5 bintang. Nah, kini hampir semua perkampungan setinggan mungkin akan menjadi mangsa kerakusan golongan tertentu yang bagi mereka di sana terdapat keuntungan jutaan ringgit yang membolehkan mereka mengaut keuntungan yang berlipat kali ganda, dengan hanya satu alasan untuk pembangunan dan kebaikan bersama kononnya.. Begitulah sembang-sembang kosong bersama masyarakat kampung tadi, aku hanya mendengar luahan hati mereka yang ingin ku kongsi bersama anda semua. Berikut gambar suasana pada hari tersebut.

Si Ayah bersama dua anaknya yang merupakan Pelajar PASTI.

Juadah makan yang dikongsi makan bersama.


Ust Kamaruddin turut hadir bersama.
sila klik blog ust Kama (http://muridkyai.blogspot.com/)


aku posing di awal kedatangan ku sekitar jam 8 pagi.


Bergurau senda sambil berkerja dapat menghilangkan rasa penat.



kaum ibu membersihkan dan mencantikan bunga2 yang nampak usang



Pelajar PASTI dua beradik ni pun tidak ketinggalan untuk hadir bersama,, tapi asyik makan je..



Semangatnya beliau ni.. begitulah suasana gotong royong



Membuat Parit untuk aliran air keluar.


Pokok mati yang berjaya kami tumbangkan.


Hebat Pakcik ni,, masih kuat lagi panjat pokok.


Alihkan tangki kosong daripada sarang pembiakan nyamuk.



Tumbangkan pokok mati.

Pak guard yang dilantik menjadi pengawal bagi PASTI Zaid.

Namun, hati ini terasa kecewa kerana tiada seorang pun sahabat2 ku yang ku jemput datang untuk bersama-sama turun bergotong royong. Mungkin kerana kesibukan mereka kot untuk menghabiskan masa bersama keluarga di hari minggu. Namun ketiadaan mereka sebenarnya bukan menjadi penghalang untuk mengadakan program seumpama ini. Hatiku tersentak seketika sebilangan mereka yang hadir sanggat mengharapkan agar diadakan program gotong royong PASTI pada setiap bulan. Mereka juga sebenarnya rindukan suasana ini. Walaupun terasa amat jijik dan letih, namun keseronokan ini sebenarnya tiada nilainya. Tepuk dada, tanya lah iman??? Betul ka?
Begitulah suasana bergotong royong, semoga semnagat ini tidak akan pudar di kalangan masyarakat kita dan diteruskan oleh genarasi seterusnya.
sekian..
Oleh : NASH







1 comment:

baparajin said...

aku bapa kpd slah seorg pelajar PASTI SIM2...sngat2 mgecewakan hanya aku seorg SAHAJA bpa yg dtg pg gotong royong..btemankn 8 org WANITA(ahli JIBG)..pdahal surat jmput awal2 lg mmaklumkn..dmana silapnya..gotong-royong mrupakn 1kerja amal yg mulia..lgpn skola 2 ank2 kta yg blajar..teman2 bloger...tlg berikn aku tips utk mnarik minat ibubapa...ksian aku tgk USTAZAH NANI@ahli2 ajk JIBG...