Aku online

Wednesday, May 27, 2009

Gerakan Underground

Dewasa ini, gerakan “underground” di kalangan pelajar terutama di bumi Sandakan semakin membimbingkan. Ini kerana, keterlibatan pelajar sekolah dalam kumpulan “underground” semakin menjadi-jadi tanpa mengira agama, bangsa mahupun peringkat umur. Penulis di fahamkan, hampir semua sekolah di kawasan Bandar Sandakan termasuk sekolah elit juga turut terlibat. Kerterlibatan pelajar dalam kumpulan seperti ini sememangnya banyak mengundang masalah malah boleh merosakan akidah pelajar itu sendiri terutamanya bagi pelajar Muslim.

Hasil daripada pemerhatian penulis beberapa kumpulan telah bergiat akitf di kalangan para remaja di Sandakan diantaranya ialah Kappha Rho Kappha (KRO), Hardstlye Republic (HR), Kappha Rho Sigma (KRS), Cewek Pasar Rokers (CPR), Alphachino, Kumpulan Emotional (EMO), Budak Atas Pasar (BPR), King Hard Republic (KHR) dan banyak lagi. Menurut seorang pelajar yang juga ahli kepada kumpulan KHR, kumpulan ini bergiat aktif dengan tarian sappel. Di mana remaja yang berminat dengan tarian ini, boleh menyertai kumpulan tersebut. Antara aktiviti yang mereka sertai termasuklah perjumpaan mingguan bagi semua ahli untuk praktis menari sappel tanpa mengira batas jantina. Malah dari segi pemakaian atau dressing juga mereka adalah berpakaian singkat samaada wanita mahupun lelaki. Namun penulis masih tidak dapat maklumat sepenuhnya terhadap gerakan kumpulan ini dengan lebih lanjut lagi. Namun apa yang pasti kumpulan seperti ini banyak mengundang masalah kepada pelajar.

Masalah sosial yang timbul seperti gejala ponteng sekolah, mereka yang terlibat dengan aktiviti ini sering poteng sekolah, pergaulan bebas, kaki pukul, gejala lepak, zina, dan pelbagai masalah lagi yang timbul. Penulis melahirkan rasa kebimbangan ini kerana tiada pihak yang tampil untuk menagani masalah ini dengan lebih serius termasuklah pihak berkuasa, NGO, badan sukarela mahupun di kalangan guru-guru sekolah. Akhirnya kumpulan seperti ini tumbuh dengan lebih pesat. Bagi diri penulis, kebimbangan ini semakin di risaukan apabila melihat sendiri seorang tua yang di samun oleh sekumpulan pelajar yang dipercayai sekumpulan “underground” sehingga hampir kedua tanggan mangsa terputus akibat di tetak guna parang.

Maka atas kesedaran ini, penulis ingin menyuruh kepada semua pihak agar tampil untuk bersama memainkan peranan masing-masing agar menyantas segala aktiviti-aktiviti yang tidak bermoral ini untuk kebaikan bersama.

Sekian.

1 comment:

admin said...
This comment has been removed by the author.