Aku online

Tuesday, June 2, 2009

Mudah tapi Mudarat

"Ketika ini, calon SPM wajib mengambil enam mata pelajaran teras iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan Pendidikan Islam/Pendidikan Moral."Apabila jumlah mata pelajaran teras dikurangkan kepada tiga atau empat, setiap calon akan dikehendaki mengambil minimum enam sehingga maksimum 10 subjek dalam peperiksaan itu"
Datok Alimuddin Berita Harian. 30 May 2009
Berikut merupakan satu lagi langkah kerajaan yang ingin memudahkan para pelajar. Dimana, kini pelajar mengambil enam subjek teras. Selepas ini pelajar mungkin akan hanya mengambil 3 atau 4 sahaja subjek teras. Rasional dia apa sebenarnya?? Adakah ingin memudahkan para pelajar untuk past exam?
Kedudukan sekarang,, subjek teras iaitu BI, BM, Sains, Matematik, Sejarah, Pendidikan Islam/ Pendidikan Moral. Maka selepas ini, mungkin calon SPM akan dikurangkan 3 atau 4 sahaja. So subjek apa yang mungkin akan digugurkan? BM dan BI tidak mungkin akan digugurkan, manakala Sains dan Matematik juga pastinya tidak wajar untuk di mansuhkan. So, Sejarah dan Pendidikan Islam/ Pendidikan Moral kot yang di gugurkan. Kalaulah subjek ini yang digugurkan adakah memudahkan para pelajar?
Penulis bukanlah seorang pakar dalam dunia pendidikan, namun sedikit sebanyak cadangan untuk mengurangkan subjek teras ini adalah tidak perlu lagi dipersoalkan. Tidak perlu dikurangkan. Bukan ingin memudahkan tapi memudaratkan pelajar dalam jangka masa panjang.
Bayangkan para pelajar yang tidak mengambil subjek Sejarah dan Pendidikan Islam/ Pendidikan Moral?? sudah macam2 masalah sosial para pelajar. Tambahan kalau pelajar tidak di ajarkan subjek ini, alahaiiii tambah celaru lah para pelajar..
Renung2kan lah..

No comments: