Aku online

Sunday, August 1, 2010

BANJIR MELANDA KG PASIR PUTIH TAWAU

Pada malam jumaat lepas, satu bencana alam telah melanda Kg Pasir Putih, Tawau. Banjir kilat yang berlaku seawal jam 10 malam berlanjutan sehingga jam 5 pagi dan menyebabkan banjir sehingga paras dalam 4 meter yang telah menenggelamkan beberapa buah rumah.

Aku sempat ketempat kejadian pada hari kedua selepas bencana ini menimpa kg tersebut. Di mana, salah sebuah rumah tersebut adalah makcik saudara aku sendiri. Pada pagi tersebut aku datang membantu membersihkan kawasan rumah makcik aku. Sempat juga aku meninjau rumah yang lain dan ada yang telah musnah sama sekali yang telah dihanyutkan oleh banjir tersebut.

Harta benda telah musnah sama sekali, lumpur telah memenuhi halaman rumah, atap zink dan dinding kayu yang telah reput habis musnah sama sekali. Itu lah yang dapat aku gambarkan pada hari tersebut. Ada seorang pakcik yang sempat berkongsi pengalaman pahitnya ketika kejadian tersebut, dia hanya mampu memanjat di tingkap rumahnya dan mendokong dua orang cucunya dan bertahan sehingga air surut sekitar jam 5 pagi. Dalam raut wajah pakcik tersbut mengambarkan bahawa bencana alam ini memberi peringatan buat umat manusia, agar sentiasa beringat akan pertintah Tuhan Yang Maha Berkuasa.

Aku hanya mampu merakamkan beberapa gambar untuk tatapan kita bersama agar bersama kita merenung kembali dan bermuhasabah diri.









No comments: