Aku online

Saturday, December 19, 2009

Dilema Siswazah

Bismillahirahmanirahim..

Hampir sebulan da aku tidak menulis dalam dunia blog.. Mungkin dengan kesibukan kerja yang menimpa, Apa tidaknya, pergi kerja seawal jam 7 pagi dan balik dah isyak, di tambah dengan keletihan sudah tentu tidak lagi memikirkan akan dunia bloggers ini. begitulah rutin harian bilamana sudah bekerja. Pada waktu cuti pula, ada ja aktiviti luar yang perlu diikuti.

Tidak dinafikan dunia yang paling seronok adalah zaman kampus life, Banyak masa yang boleh digunakan untuk bersama masyarakat luar khususnya. Walaupun dunia study ni sangat menekan jiwa sesetenggah insan, namun kemanisan alam pengajian ini sangat menyeronokkan.

Aku sudah hampir empat bulan merantau di bumi peladang, tanpa di sedari tinggal beberapa hari lagi akan masuk ke dunia baru 2010. Hijrah suda berlalu,, masing-masing mempunyai azam baru untuk diterjemahkan. aku juga mempunyai azam yang cukup mencabar untuk diterjemahkan menjadi realiti

Program 3P anjuran Jabatan Tenaga Kerja Tawau baru- baru ini.



Perlawanan futsal piala Pengurus Cawangan.. Pengurusan Vs Bukan Pengurusan. Kemenangan memihak pada kami (team Pengurusan)

Kini musim durian,, puaslah makan durian. Sekarang orang tak jual guna kilo da, kira sebiji ja. ada yang mencecah RM2 ja sebiji.


Sapa pernah tengok ikan ni? kalau tengok dari rupa sudah tentu takut untuk di makan. macam ikan pirana pula. ini lah Ikan Ayam, isi dia manis tapi banyak tulang la. seokor ni harga RM5 ja..


Sebenarnya dalam ruangan kali ini, saya ingin berkongsi sedikit tentang alam kerjaya sebagai siswazah baru yang akan terjun ke alam kerjaya. sejak dalam beberapa minggu ini, terdapat beberapa siswazah berkongsi pandangan dan luahan hati mereka melalui email yang menyatakan rasa kecewa mereka disebabkan masih lagi mencari kerja yang bagi mereka sukar untuk mendapatkan kerja pada ketika ini. malah ada yang beranggapan bahawa sekiranya tidak mempunyai "orang dalam" sudah tentu masa depan akan kabur. malah ada yang dapat kelas pertama dalam ijazah juga masih tidak peroleh kerjaya yang diingini. Dan pelbagai lagi isu pengganguran siswazah khusunya di bumi sabah ini.

Bagi saya cukup mudah, kita perlu yakin bahawa setiap insan pasti ada rezekinya. cuma bagaimana untuk mendapat peluang pekerjaan yang diingini itu ada petuanya. Pertama, anda perlu elakan sifat ego anda sebagai seorang siswazah. Ego yang saya maksudkan di sini, Jawatan dan skla gaji yang anda inginkan. Rata-rata mahasiswa ingin terus terjun ke alam kerjaya yang menjanjikan jawatan dan gaji yang tinggi. Maka apa yang perlu anda buat, selepas sahaja tamat pengajian, cari lah mana-mana kerja dan jangan demand terlalu tinggi. Tidak salah sekiranya kerjaya anda bermula sebagai office boy dan bergaji hanya RM500 sahaja. Proses pertama yang perlu ada lakukan ialah mencari sebanyak mana pengalaman walaupun hanya bekerja dalam 3 bulan sahaja. Pengalaman ini yang akan menolong anda mendapatkan peluang pekerjaan yang baik.

Proses kedua, berapa ramai siswazah yang telah tamat pengajian akan membelek semula kitab-kitab atau nota-nota pengajian? Anda perlu mantapkan diri anda dari segi pengatahuan dalam bidang yang anda study. Ini kerana semasa proses temuduga, penemuduga akan bertanya pada anda sesuai dengan bidang yang ceburi. Maka, anda perlu banyakkan membaca tentang isu-isu semasa. Sebagai contoh anda merupakan siswazah perbankan, maka anda perlu megataui isu-isu yang berlaku dan penyelesainnya. pendek kata, banyakkan membaca bahan ilmiah, ini kerana kematangan fikiran anda berdasarkan pengatuahuan am anda.

Seterusnya, penulisan resume juga sangat penting. Saya cukup hairan, kerana terdapat juga segelintir siswazah yang tidak reti untuk menulis resume. Penulisan juga perlu sesuia dengan bahasa, dan susun atur. perlu padat tetapi ringkas dan menarik. peranan resume sangat penting untuk mendapatkan shortlist sebelum mendapat panggilan temuduga.

Banyak yang ingin di kongsikan namun, kekangan masa ini menyebabkan cukup sukar untuk di kongsikan dalam ruangan ini..

Sekian.


Jawatan kosong untuk Unit Trust Consultant
sila klik : http://nashijarah.blogspot.com/2009/12/jawatan-kosong-unit-trust-consultant.html

No comments: