Aku online

Tuesday, February 10, 2009

Sukan dan halatuju


Petang tadi selepas habis sesi persekolahan kira-kira jam 1 pm. Persatuan badminton SM (S) As Salam telah mengadakan latihan badminton buat julung kalinya pada tahun ini di dewan Masyarakat Sandakan. Rasanya hampir 4 tahun sudah tidak bermain permainan ini. Maka semasa sesi latihan tadi agak jangkal juga ketika memegang raket kepunyaan pelajar tambahan tanpa persediaan dari segi pakaian sukan menambahkan kejangalan. Namun agak seronok juga bersukan bersama pelajar dan guru dengan suasana yang agak mesra. Maka di ruangan ini, sekali lagi ingin saya kongsi mengenai pendapat peribadi yang lahir dalam naluri saya sendiri.

Bangunan Sek Men (S) As Salam.

Sukan pada dasarnya merupakan suatu tuntutan yang di syariatkan oleh tuntutan agama. Ini kerana melalui sukan, ia dapat membentuk keperibadian seseorang yang lebih bersifat disiplin terhadap diri sendiri dari segi kesihatan dan kecergasan minda serta akal fikiran. Untuk mengulas lanjut akan kebaikan dan hikmat bersukan, saya bukanlah orang yang layak untuk mengulas bab ini. Namun, disebalik pengalaman hidup yang dilalui saya ingin membawa kepada pembaca untuk menilai sendiri di mana letaknya hala tuju dan matlamat bersukan?



Cikgu Arman mendidik pelajar berdisiplin dalam bersukan.


Hari ini, sukan yang kita kenali sudah lari daripada konsep asal tuntutannya. Kesempatan ini, saya ingin beri kepada beberapa fakta dan bukti yang boleh kita lihat dalam situasi sekarang ini. Pertama, sukan hari ini lebih kepada bersifat untuk mendapat sangjungan daripada masyarakat. Pertandingan yang dibentuk melalui sukan seperti bola sepak, badminton, squasy, hoki, bola tampar, renang dan sebagainya. Di mana, sesiapa yang bergelar sebagai ATLET juga sudah mendapat sambutan dan sangjungan oleh masyarakat umum. Malah melalui sukan juga, seseorang itu boleh berjaya dalam hidupnya. Sebab itulah mereka yang bergelar atlet akan berebut-rebut akan membuat yang terbaik agar mendapat gelaran JOHAN dan kononya merasa bangga dapat memgharungi nama Negara di peringkat antarabangsa dan seterusnya kerajaan akan menghargai dengan pemberian gelaran dan hadiah yang begitu cukup lumayan. Tahniah kepada atlet Negara kita atas sumbagan mengharumkan nama Negara. Di peringkat sekolah juga, pelajar-pelajar juga sudah didik dan menceburkan diri melalui bentuk pertandingan sukan. Sebagai contoh pada sukan sekolah, pelajar akan berusaha sedaya yang mungkin akan berlatih bersungguh-sungguh semata-mata untuk mendapatkan gelaran JOHAN. Tidak salah menjadi juara, namun semua itu ada cara dan kaedah ke arah itu. Persoalannya, ke mana halatuju sukan itu??

Gelaran JOHAN menjadi rebutan.


Kedua, melalui sukan, masyarakat juga boleh berpecah belah, sedangkan pada dasarnya sukan itu adalah untuk mengeratkan hubungan antara satu sama lain. Walhal, melalui bentuk pertandingan sukan, masing-masing ingin pertahankan gelaran JOHAN sehinggakan melupakan tuntutan asal sukan itu, maka hari ini kita lihat melalui sukan boleh menyebabkan pergaduhan, pembaziran dan rasuah.

Ketiga, pendapat umum kepada para atlet, aurat merupakan halangan kepada seseorang itu kepada bersukan. Maka sebab itulah, ramai para altlet Negara mahupan etlet di kalangan para pelajar tidak mengendahkan akan tuntutan menutup aurat ketika bersukan. Buktinya?? Lihatlah pada sukan sekolah.. acara belapan yang disertai oleh pelajar sama ada peringkat sekolah, bahagian, daerah, negeri mahupun kebangsaan, para atlet tidak akan segan silu mendedahkan aurat mereka. Dan akhirnya, apabila pelajar tadi ini keluar di alam persekolahan, maka mendedahkan aurat bukan lagi satu kesalahan bagi mereka Persoalannya, adakah sukan itu penyumbang utama kepada pendedahan aurat para pelajar dan masyarakat secara tidak langsung?


Jagalah Aurat dan batasan pergaulan ketika bersukan.


Oleh yang demikian, kita perlu korepsi diri semula. Tuntutan sukan itu pada asalnya untuk menjaga kesihatan di samping mewujudkan nilai-nilai murni seperti mengeratkan hubungan silaturahim semakin dilupai. Kenapa saya bangkitkan isu ini, di kerana pada kebiasanya sukan sekolah akan berlangsung pada masa terdekat ini. Maka itu, tegahlah sebarang perkara MUNGKAR yang berlaku di peringkat sekolah dalam sebarang aktiviti bersukan misalnya pendedahan aurat, pergaulan yang bebas, masalah samseng dalam bersukan dan sebagianya. Perlu di fikir semula, beberapa pertandingan dalam sukan separti lompat tinggi, lompat kijang, lari belapan yang diserta oleh kaum perempuan terhadap kesesuainnya dalam kehendak Islam perlu di ambil perhatian semula.

Sekian.


Oleh :NASH

No comments: